De tycker om tättplanterade akvarium, rötter, stenar o liknande.. men den leker öppet så den bryr sig inte om ifall du har en grotta. Oftast lägger den ägg på en slät sten, på en rot eller gör en liten grop... väljer den grottan så blir det ovanför på ev tak. Lekdräkten blir ändå vackrare, men tyärr är de inte de bästa yngelvårdare som finns, men har man tur så får man par som tar bra hand om ägg o yngel. Mina har alltid lekt lätt, vaktat ägen intensivt ett dygn och sedan brukar de glömma bort äggen eller äta upp dem. Men vet andra som har haft bättre tur att hitta yngelvårdande par. Men är lite samma fenomen med Fjärilscikliden som med Scalaren, de har fötts upp konstgjort så instinkten att vakta ägg o ungar är inte som den var förr.

Visst kan man blanda olika kulturer i akvariet ibland, allt behöver inte vara biotop akvarium, men gärna ska vattnet vara lite mjukt o de vill ha ganska varmt. Men min erfarenheter av olika sydamerikanska dvärgciklider är att det funkar bäst med annat sällskap i akvariet. Fiskarna blir tryggare då. Nu är inte Fjärliscikliden speciellt tillbaka dragen annars heller om det inte finns fiskar i akvariet som de uppfattar som " farliga ". Tetror går de aldrig på iallafall, hur de gör med gurami har jag ingen om, men vanligen är detta snälla fiskar.