Du kan inte ha grovt grus direkt ovanpå jorden, då kommer jorden att smita emellan stenarna i gruset och komma upp i vattnet... Du behöver ett lager finare grus emellan som håller kvar jorden!

Jag kör själv Walstad i flera mindre akvarier, och de växter som funkar bra är alla som anses någorlunda lätta, dvs alla de flesta växter som är någorlunda enkla att få tag på.

Och det är helt korrekt att du i början måste ha en mängd snabbväxande växter redan från dag 1, annars är risken stor att det blir algsoppa! Du kan börja med billiga växter, även sådana som är i lite dåligt skick brukar ta sig i ett low tech och snart växa sig stora o fina. Vattenpest, Cabomba och liknande i stora mängder - detta är den dyraste punkten när man startar ett low tech. Jag har flytväxter i alla mina, vet inte om man måste ha det :-)

Filter har jag inte i något av mina akvarier, men tror att flera använder nån typ av motordrivet innerfiler utan filtermaterial för att hålla vattnet i nedre delen av akvariet i rörelse. Du vill inte ha ytvattnet i rörelse i ett low tech.

Jag använder vanlig blomjord, ej såjord.

/Matsvin.