Jag tycker jag har analyserat detta väl och ingående. Kvinnan tjänar mindre pga de arbetar i lågavlönande yrkesgrupper. Löneskillnader inom yrkesgrupperna uppstår oftast pga ledighet från arbetsplatsen. Jag anser alltså att det i modern tid inte existerar (generellt) diskriminering i lön pga kön. Exempelvis går alla sjuksköterskor in på samma lön oavsett om de är man/kvinna (generellt). Anledningen till att det är lågavlönat yrke är supply and demand-principen samt Sveriges statskassa (ekonomiska inrikespolitiken) inte tillåter det vara högavlönat.batski skrev:
Nu gör du samma sak igen. Bara konstaterar det du ser men analyserar inte varför det ser ut så..
batski skrev:
Men i de fall då vi har två lika kompetenta personer i en ojämlik arbetsmarknad ska kvinnan få företräde..
I sann kvoteringsanda skall personen med invandrarbakgrund ha jobbet.
Vi har kommit långt bort från topic nu.
Ovan är ett statement från mig om vad jag tycker. På inget sätt ska jag försöka ändra era åsikter och genom denna diskussionen har jag fått mig tankeställare och lärt mig en del. Vissa saker håller jag med om, andra förstärker bara mina uppfattningar. Hoppas det gjort så för er med.
Vill ni diskutera vidare så varsågod.:)