batski skrev:Jo jag vet att det inte är några absoluta sanningar, men det är rekommendationer som man har kommit fram till genom observationer och erfarenhet.
Och med tanke på att det utrymmet som vi kan erbjuda våra fiskar i stort sätt alltid är mycket mindre än det de skulle ha tillgång till i naturen anser jag att man helst ska hålla sig till utrymmen över (INTE UNDER) rekommenderade minimimått.
Med tanke på att det inte går att fråga fiskarna hur bra eller dåligt de mår i våra akvarier anser jag att man ska följa försiktighetsprincipen och undvika hålla fiskarna i för trånga utrymmen. Visserligen har inte ancistrusar lika stort rörelsebehov som de flesta andra fiskar, men de har behov av ett revir, vilket många verkar glömma bort.
Så varför välja ancistrus när man kan välja små räkor som får mycket mer plats i akvariet?
Det är ju inte så att det sitter en akademi och kommer fram till ett riktvärde för resp. art. Många ggr är de högst subjektiva erfarenheter som artbeskr. bygger på, det gäller på de flesta siter. I det här fallet stirrar du dig blind på vad som står i den på zoopet och konstaterar att 120 liter och 80 cm längd är ett minimum. För den som har efarenhet av ancistrus så innebär det att en ensam ancistrus går utmärkt i en 105 liters men 2 hanar i samma kar behöver x antal liter men kanske 150 cm i längd för att kunna leva sida vid sida, det står inget om i artbeskr.
Men att en ancistrus skulle lida i 105 liter om det ovan uppfylls är inte sant. Ancistrus lider nog oftast av helt andra saker, svält och dåligt vatten ligger nog närmare till hands.
Mvh Jari