Vet att det var någon tråd antingen (närmsta 4-6 veckorna) här eller på ciklid om att rådasand (har jag för mig) var giftig.

Det måste i så fall den svarta rådasanden. Den vanliga rådasanden används av många akvarister utan problem. Jag har själv haft rådasand i mitt SA-akvarium i 3 år utan problem.

Black mollyn: Det gick åt nästan 50kg till mitt 250 liters, så 25kg till ett 167 liters låter lite lite.

Sen måste jag säga att jag inte har bara 0,33mm, utan har blandat 0,33mm med 0,4-0,8mm. I Asien-akvariet är det mer av den fina sanden, medans i SA har jag kört fifty-fifty.

Dina växter kommer inte att ogilla rådasanden, men de kommer inte heller att må så bra av en ny steril botten. Men det går att lösa. Själv har jag lagt ett väldigt tunnt (see through) lager torv några centimeter under sandytan. Torven måste vara helt utan tillsatser (jag har kört med ekologisk torv) och så får man koka den i ca 15 minuter för att få bort ammoniumet. Det blir lite mer jobb, men då får man en levande botten där dina växter kommer att trivas. Jag har även fått tillsätta PMDD nu i början.

Men snyggt har det blivit och corysarna alskar sin nya fina sand :p