Jag vill hävda att de uttnyttjar karbonater av följande skäl.
1) Processen är pH sänkande. Visserligen kommer det förstärkas av att det i första steget (NH4-NO2) troligvis kommer att frisläppa vätejoner. De kommer i första steget att neutraliseras (om det finns HCO3 samt CO3 joner) av att buffringssystemet går åt vänster (det lite surare vattnet gör att jämnvikten vill gå mot mer koldioxid - HC03 och CO3 går mot att bli först H2CO3 och sedan koldioxid och vatten. Detta medförs att vätejoner tas upp. En sådan här reaktion brukar inte synas förrän i stort sett all alkanitet är förbrukad då kommer pH snabbsjunka vid en given tidpunkt. Jag har många gånger sett hur pH sjunker kontinuerligt viden kraftig nitrifikation (På hårt belastade system i recirkulerande fiskodlingar) Om bakterierna tar upp karbonat så förklarar detta pH sänkningen. Karbonaten försvinner men jämnvikten kräver en viss procent karbonat vid gällande pH och CO2 tar upp vatten går till kolsyra (H2CO3) vilket går till HCO3 (bikarbonat) och sedan till CO3 (Karbonat). pH rör sig neråt och vid ett visst pH är i stort sett all organisk kol i vattnet som CO2 (koldioxid). Ingen karbonat finns tillgänglig och därför avstannar tillväxten.
2) Om koldioxid skulle vara kolkällan varför fortgår inte nitrifikationen vid låga pH där koldioxid är den enda förekommande oorganiska kolkällan? Vi pH under 6,5 så finns normalt mycket mer fri koldioxidgas i vattnet än vid pH över detta pH.
3) Om bikarbonat skulle vara kolkällan så skulle nitrifikationen få olika riktningar på pH:t beroende på vad utgångs-pH:t är
Jag bygger mina funderingar på vad jag sett och upplevt och på vad jag tror mig förstå av karbonatsystemets irrgångar.
MVH Lasse