Jarinen, de personer som svarade på mitt inlägg:
"Vill göra ett litet inlägg om hur verkligheten ser ut för det starkt expanderande företag jag arbetar på där det nästan är omöjligt att få folk till verkstadsgolvet. Många, och jag menar verkligen många nyanställda, har motiverat sig med: "Det var ju jobbigt att gå upp på morgonen, usch. Varför slita och släpa när man kan gå hemma på a-kassa/social? Så slipper jag ju dessutom betala resorna till jobbet". Sen har de sagt upp sig och gått hem. Vem som betalar karensmånaden vet inte jag. Jovisst - det låter otroligt. Men det är verkligheten i Sverige efter sossarnas styre.
Är man dum i huvvet som arbetar? Förmodligen."
... kände uppenbarligen inte till hur det verkligheten ligger till. Jag tror att det är många som inte har fattat hur illa, hur RIKTIGT illa det är ställt.
Och du - det är verkligen inte tryggheten och försäkringarna jag tycker är fel. Felet ligger hos de otroligt blåögda, naiva politiker som har skapat ett trygghetssystem som kan missbrukas något så fruktansvärt som sker idag.
Som Azur skriver ovan, "systemet inbjuder till fusk". Och många, även vanliga hederliga människor frestas svårt att fuska. "Alla andra fuskar ju" har blivit det allmänna mantrat i Sverige.