Hej Marcus och välkommen till akvarieträsket ;) :)
Har du läst sidorna om uppstart av akvarium här på zoopet? Om du inte har det så rekommenderar jag dig verkligen att göra det innan du sätter igång. Uppstart av akvarium är en känslig sak. Gör man bara rätt så brukar det gå bra, men gör man fel kan det bli en katastrof. Så stressa inte! Läs på och skaffa dig kunskaper.
Det kan vara bra att vänta nån vecka tills grumligheten har försvunnit (vattnet brukar nämligen bli grumligt i ett nystartat akvarium) och vattnet uppnått rätt temperatur och vattenvärden stabiliserats.
Sen en eller ett par dagar INNAN det är dags för de första FÅ fiskarna att flytta in kan du börja tillsätta bakteriekultur. I ett nystartat akvarium finns det nämligen ingen etablerad bakterieflora som kan bryta ner ammoniak och nitrit. Dessa uppstår som ett resultat av fiskarnas avföring och andning och är dödligt giftiga, så en frisk bakterieflora är a och o för ett välfungerande akvarium med välmående fiskar.
Efter det att de första fiskarna har flyttat in brukar det ta lite drygt en månad innan bakterierna hunnit föröka sig och etablera sig i filtret: http://www.bestfish.com/newtank3.html
Därför ska du under den första månaden bara ha några få fiskar i akvariet (inget stort stim) och mata väldigt sparsamt. Hur stort är ditt akvarium? Hur många fiskar man börjar med beror ju på akvariets storlek. Jag började med 4 fiskar i mitt 310 liters. Efter 3-4 veckor kan man successivt börja utöka antalet invånare i akvariet, med några veckors mellanrum.
Man bör även skaffa ett nitrittest för att hålla koll på nitriten under den första månaden.
Gör du så är förutsättningarna bra att allting ska gå bra, men har man för brottom brukar det bara bli en massa jobb, besvikelse och döda fiskar.
På tal om fiskarna, läs på om de arterna som intresserar dig och lär dig om deras egenskaper och behov. Olika arter har ju olika behov vad gäller miljö, temperatur, akvariets storlek, vattenström, osv. Under "Akvariefisk - artbeskrivningar" kan du hitta en del nyttig info om en del olika arter.
Beträffande priser så varierar det en del, men ett pH-test brukar ligga runt en hundralapp, en digitaltermometer också runt hundra. Det finns billigare termometrar men jag tycker inte att de är så bra. Vad gäller växter så tycker jag du ska ha mycket mer en bara nån flytväxt. Växter är bra för att hålla en bra vattenkvalité och de flesta fiskarna trivs i ett lummigt akvarium. Priser på växter kan variera mella ca 25kr till ca 69kr.
Lycka till!