Azur skrev:Det håller jag inte alls med om - även om det bland de tiotusentals fall invandrarverket handhar varje år säkert sker misstag - men även om det vore sant, så är det invandrarverket som är vår instans för att pröva saken, och vi lever i ett land som styrs av lag.[/size]
Återigen: anser du att man bör uppmuntra folk att obstruera svenska rättsväsendet?
Har man rätt att bryta mot lagar man inte tycker om?
Invandrarverket styrs av de politiska makthavarna och eftersom de är för en restriktiv flyktingpolitik och inte vill ha hit flyktingar så ställs regler upp som gör det nästintill omöjligt att bli klassificerad som politisk flykting.
Och ja då tycker jag att det är OK för flyktingar att som du skriver obstruera det svenska rättsväsendet för att rädda sitt eget liv och ja då tycker jag det är OK att bryta mot gällande lagar.
Jag har svårt för att vara så krasst inhuman som du när man ett antal gånger sett vuxna män gråta över förtvivlan över sin situation. Jag tycker inte att de har begått ett brott när de i sitt hemland har kastats i fängelse när de har protesterat mot politiska orättvisor, förföljts för sin religiösa övertygelse, eller trakasserats för att de är homosexuella.
Så jag tycker inte heller att de begår ett brott om de i Sverige går under jorden när svenska myndigheter vill tvinga tillbaka dem till sitt hemland.
Azur skrev:<rösträtt>
Japp, liksom t.ex. norrmän och danskar och turister på besök, så borde de också ha rösträtt i svenskt val?
Turister kan åka hem om de inte trivs i ett land - det kan inte flyktingar.
Citat:
om kriteriet för att få rösta är att man skall kunna "följa med i svensk politik" så borde det väl i så fall gälla lika för alla - dvs innan man röstar borde man ju genomgå ett prov.
Ja, inte mig emot. Tvärtom en utmärkt idé
Kulturprovet - då vore det väl passande om "utlänningarna" fick visa sin svenskhet genom att de tvingas sjunga "Främling":p