Azur skrev:Min personliga åsikt är att:
4) Flyktingar som gömmer sig när de skall avvisas skall aldrig få permanent uppehållstillstånd bara för att de lyckats hålla sig undan i X år.
En så fruktansvärt inhuman inställning. En sån som du hade uppenbarligen tyckt att det varit helt OK att slänga ut de antinazister från andra länder som flydde hit under hitlerperioden.
Idag finns inte Hitler längre men det finns andra regimer i andra länder dit oliktänkande har flytt ifrån pga av att de riskerar sina liv och med den ytterst restriktiva flyktingpolitik som bedrivs i Sverige så tvingas dessa människor att gå under jorden.
Azur skrev:5) Tio år efter att man fått uppehållstillstånd, och förutsatt att man inte begått ett grovt brott, skall man kunna ta ett prov i grundläggande kunskaper i svenska och svensk kultur (politiskt styrelsesätt t.ex.), och klarar man det skall man få bli svensk medborgare..
Ja du om man nu inte på ålderns höst inte längre har så lätt för sig att lära sig ett helt nytt språk, eller att man kanske helt enkelt inte är smart nog för att lära sig svenska så duger man uppenbarligen inte.
Dock tycker jag självklart att det borde vara naturligt att alla flyktingar som kommer hit får gå en svenskautbildning och ser man då ocksåp till att de assimileras i samhället genom att de får jobb (vilket inte sker i dag) så är ju dessutom chansen större att något fastnar. Det och inte någon tramsig provtagning skulle vara till nytta.
Att alla som kommer hit utbildas i svensk lagstiftning tycker jag vore bra men ett prov i svensk kultur låter mest tramsigt .[/quote]
6) Jag har personligen svårt att se någon anledning att tillåta anhöriginvandring, förutom när det gäller minderåriga.
Det har inte jag utan har fullförståelse för att man vill ha hit sin nära familj om man av politiska, religiösa skäl och/eller sexuella läggning nu tvingats lämna allt och tvingats fly till ett annat land. Skall man då utöver det trauma som det innebär också tvingas lämna sin familj.