Det som stör mig med trängselskatten är att de som berörs - pendlarna - inte är tillfrågade. Jag förstår att de i innerstan är för: de har fantastiskt bra kommunikationer i form av tunnelbana och bussar, parkeringsplatser, och skulle de ta bilen behöver de sällan korsa tullarna.
Trängselskatten är en skatt på förortsbors pendling till & från arbetet.
Samtidigt ser jag gärna att innerstan förlorar i betydelse, vilket är en bieffekt av att man straffar de som åker in till stan för att handla (så att kommersen flyttar ut till köpcentra i förorten; enligt uppgift minskade handeln inanför tullarna med 20% under försöksperioden).
Ur rättvisesynpunkt tycker jag det är stötande att man straffar de som inte har råd att bo i innerstan för att de pendlar till arbetet; ur förortsekonomisk synvinkel tilltalar det mitt sinne för humor att stockholms innerstad med flit stryper sig själv.
Så - fick jag välja skulle jag antingen inte ha tullar alls, eller betydligt dyrare tullar än idag. 50:- per passage tycker jag vore lagom.
Ge oss sen bara ringleder som ligger UTANFÖR tullarna, så kan innerstan helt krypa upp i sin egen rumpa och förtvina.