Joacim skrev:
Nu var det inte så att jag bestred hans argument. Jag efterfrågade fakta.

Om du jämställer renodlad kapitalism med "normal" samhällsekonomi så är detta inte riktigt samma sak som det alliansen går till val på.

/J

Vet inte vad du menar med renodlad kapitalism men kapitalismen går ju ut på att en viss procent SKALL vara arbetslösa för att det skall råda konkurrens om arbete så att lönerna kan hållas nere.
Sedan är det ju en annan sak att nog ingen idag - vare sig sossarna eller alliansen (inte ens moderaterna) är för att man helt skall lämna de arbetslösa, sjuka etc. helt i sticket utan man måste se till att de arbetslösa inte går under genom att ge dom vissa bidrag.
har för övrigt för mig att de "borgerliga" ekonomer som brukar dras fram är Smith och Keynes - har också för mig att Milton Friedman fick nobelpriset i ekonomi för några år sedan med dessa tankegångar.
Men minnet är visserligen förbaskat bra - men tyvärr väldigt kort så det är möjligt jag minns fel

Sedan nämner ju också albjohn en intressant företeelse - nämligen att aktiekurserna stiger i företag som massavskedar folk.