Anneth skrev:
Vad är det som säger att det bara finns ett sätt att sköta växtakvarier på. Det är inte svart eller vitt, det finns massor av färger & nyanser där emellan, precis som det finns att sköta ett akvarium.

Man kan faktist sköta ett växtakvarium utan en massa olika tillsatser, det gäller bara att man lär sig att läsa av fiskarna & växterna. Och att man får prova sig fram & på så vis lära sig av erfarenhet istället för att lita sig blint på vad som står i olika broschyrer om hur det ska vara.

Det finns inga måsten i avariehobbyn, man gör det som fungerar bäst för en själv och för ens akvarier & fiskar. Det som fungerar för vissa behöver inte alls fungera för andra.

Jag är själv minst lika intresserad av fiskarna som av växter. Och jag får det att fungera i mitt akvarium så som jag gör & har gjort i stort sett i alla år.

Jag kan ju också berätta att för många år sedan när jag bytte från sällskapsakvarium till Malawi så lämnade jag ner fiskarna och växterna till den zooaffär som fanns här i stan då, och han tyckte så mycket om mina växter så han satte dom i visningsakvariet istället för att sälja dom.

Så visst fungerar det att köra ett akvarium utan säkerhetsbälte. Det gör i alla fall jag & jag trivs med min burk.

Och det sedan finns det faktist folk som varken äger eller vill ha en dator & är lika glada & nöjda för det..

Hälsningar Anneth

Amen. :)