Nitra98 skrev:Jag gissar att du är en starkt troende pmdd-anhängare! :D Nä, jag ger väl inte pmdd skulden egentligen, det var nog en slump som du säger, men det har hursomhelst gått så mycket bättre utan för då slapp jag problemen helt. Och jag tycker ÄNDÅ att pmdd ÄR överskattat i ett vanligt sällskapskar, mina växter trivs och är fina och jag har inte bråttom med att de ska växa, det växer på så bra ändå! Poängen med mitt inlägg här var ju dessutom faktiskt att man inte måste använda sig av näring när man startar upp ett kar som Batski skrev i ett tidigare inlägg. :p
Du har ju naturligtvis alldeles rätt. Startar man upp ett tättbefolkat malawikar så behöver man inte använda sig av pmdd. ;)
Allvarligt talat. Som jag sa tidigare i någon tråd så är det frågan om vad man tycker är fint. Jag kan slå vad om att växter i vanliga sällskapskar är fina på avstånd, men kommer man närmare ser man oftast massa knappnålsstora hål, gulnande blad, likbleka skott, prickalger osv. Det kräver vissa förutsättningar för att få en ordenligt grönska i en low-tech.
Är man ute efter en blomstrande akvatisk trädgård a la low-tech få man stå ut med ordentligt bajsnödiga fiskar. :D Har man pmdd är man befriad från exempelvis detta krav. Har man bara någon växt här och var så klarar växterna sig även med liten fisklast, men vill man ha det ordentligt grönt och skönt, så behöver man ju ha antingen ordentlig fiskpopulation eller pmdd. Man kan inte få någon output utan någon input.