Problemet verkar lösa sig

Hej och tack för alla svar!

Jag matar inte enbart med algtabletter. 1 eller ibland 2 gånger per dag får dom finkornigt granulat eller krossade flingor. Det äter dom som galna av och jag tror snarare att dom är övernärda än undernärda.

Jag har sett när botiorna gett sig på växterna. Det brukar mest vara att dom tuggar av bladstjälken på svärdsplantorna så att bladet lossnar. Mer sällsynt verkar vara att dom äter på själva bladen. Dom tuggade även av en lökväxt som sades vara oätlig. Kanske är det mest tidsfördriv..?

Det har skett förändringar nu i deras beteende verkar det som, efter någon veckas matning med högre daglig dos algtabletter. Har inte sett nytillkomna plantskador.

Har dessutom insett att en del av de skador på plantorna som jag anklagade botiorna för istället verkar ha varit näringsbrist. Köpte PMDD och kör i dubbel dos senaste 1½-2 v och har nu börjat få upp fina hela blad.

Känns som om det håller på att problemet med växterna håller på att lösa sig.

Kvarstår att praktbotiorna blir livrädda när jag går förbi akvariet. Finns gömställen, plansch bakom, växtlighet mm. Ska de vara så här rädda? Ännu mer gömställen? Är era avslappnade?
När mina ligger i grottorna är de lugna, men så fort dom är framme vid glaset får de spel om jag går förbi.

mvh Johan