Så här står det i Zoopetavdelningen Akvarievatten

Vattenberedningspreparat

På många orter innehåller kranvattnet klor (klorgas/koldioxid) som kan skada fiskarnas slemhinnor och gälvävnad. Det mesta av denna klor luftar man ut genom att man vid vattenbyte fyller på det nya vattnet med högt tryck (t.ex. genom ett duschhandtag). En del vattenverk tillsätter tyvärr inte bara klorgas/koldioxid utan även ammoniumsulfat (kontrollera med ditt vattenverk). Resultatet blir att det bildas kloraminer som inte går att lufta ut. Kloramin kan vara dödligt för fiskar även i små doser. Använder ditt vattenverk en sådan kloreringsmetod måste du använda ett vattenberedningspreparat och man bör inte heller byta mer än 20% av vattnet varje vecka.

Vattenberedningspreparat tar bort klor och vissa metaller ur kranvattnet och skyddar också fiskarnas slemhinnor. Man bör alltid använda vattenberedningspreparat när man startar ett akvarium och när man gör ett mycket stort vattenbyte. Vid normala delvattenbyten är det däremot i regel inte nödvändigt att använda något vattenberedningspreparat.

När man startar ett akvarium bör man bara köpa in några få fiskar, eftersom det ännu inte byggts upp en nyttig och nödvändig bakteriekultur för nedbrytningsprocessen i akvariet. Allt efter hand fyller man sedan på med fisk. Under den första månaden MÅSTE man mata mycket försiktigt, eftersom det tar lite drygt en månad för ett akvarium att få rätt biologisk balans. Om man inte gör på detta sätt får man lätt nitrit (steg i kvävecykeln, nedbrytningen av avfallsprodukter) i akvariet och alla fiskarna kan mycket väl dö. Ovanstående fel är också en mycket vanlig anledning till att så många misslyckas med sitt akvarium.[/B]

Och det är ungefär så jag gör
Jag har tidigare använt sera aquatan vid vattenbyten, men har slutat. Verkade som mina fiskar fick klåda av det??

Det finns knappast någon anledning till att något vattenpreparat skall ge upphov till klåda

Nu använder jag endast kranvatten & liite salt...

Varför använda salt?