Hej Jack!

Jag började själv med ett 250 liters och tycker att det är en ypperlig storlek att börja med! Skulle faktiskt inte rekommendera mindre. Ju mindre akvariet desto mer svårskött.

Jag tycker dock inte du ska ha för stora fiskar. Då kommer akvariet bara att se litet och trångt ut (även för fiskarna). Dessutom brukar marmorgurami (blågurami) vara ganska aggro mot andra av samma art så du kommer inte att kunna ha så många. Min kompis hadde 2 stycken i ett 310 liters akvarium och de bråkade ändå.

Jag tror faktiskt att dvärggurami skulle funka mycket bättre i ett 250 liters. Då skulle du kunna ha typ 3 par utan problem. Guramis går bra ihop med neontertror ja.

Ett tips är att åka till olika akvariebutiker och titta på fiskarna. Anteckna det latinska namnet på de arterna som du finner intressanta. Sen när du kommit hem kan du sitta på nätet och läsa på om de olika arternas egenskaper och behov i lugn och ro. Och ta det de säger i butiken med en stor nypa salt. Ofta vill de bara sälja!

Du kommer säkert att upptäcka en del arter som du faller för :p

Beträffande akvariet kan du kolla annonserna här på zoopet. Kolla även på blocket och på tradera. Jag har köpt båda mina akvarier begangnade och är väldigt nöjd med båda :) Fast första gången kan det vara bra att ha med sig någon som har lite koll, så man inte blir lurad. Du kan även fråga oss här på zoopet förstås :D

Lycka till!