Jag har haft mycket Fjärilsciklider och inte haft dessa problem. Har ofta köpt ett eller två par och utan problem att hanen stressar honan, men de vill gärna ha sina gömställen. Att du får hannar istället för honor i affären är dåligt. Det är inte svårt att se skillnaden på könen bara fiskarna inte är för små. Honan har sin rödaktiga fläck på buken och den brukar man kunna ana bara man står o tittar ett tag, är fiskarna stora så blir de främre fenstrålarna på ryggfenan mer utdragna på hanen... ( honans är också längre men inte lika markant. Men den rödaktiga buken är ett säkert tecken, tror du själv ser bättre i butiken vad som är en hona.
Men Fjärilsciklider är lite känsliga o inte så tuffa fiskar, jag håller mina relativt varmt, har ett mjukt vatten och tillsätter torvextrakt eller liknande. Matar med blandat foder, men mycket frystmat...
Det är ofta svårt att hitta fina Fjärilsciklider i butik tycker jag, men ibland har man tur.. Jag tycker ofta de är för klena o magra.. så letar efter kraftiga fiskar, sedan om de inte är så stora gör mig inget.
Det största problemet jag brukar ha med dem är att de är usla yngelvårdare, mina brukar leka ofta och regelbundet och efter ett dygn så är oftast äggen borta.
Jag håller oftast mina med tetror och Corydoras.
Hälsn Robban