Tack för alla era svar! :-)

OK! Jag glasar in mitt vardagsrum och fyller det med vatten... ;-)

När jag var 15 år och yngre hade jag faktiskt ett 80 l akvarium. Det kändes inte jättestort men inte jättelitet heller. Och jag hade nog en 10-15 fiskar däri, an blandning av "the usual suspects" - guppys, mollys, neontetror, en liten mal och en algäter, en guldfisk, m.fl. Jag hade jättekul med akvaritet och fiskarna verkade trivas. Hade aldrig några alvarliga problem med fiskdöd el. dyl. Kunde ibland få ngt som kallades pricksjukan vill jag minnas, och då droppade man i några blå droppar så hela akvariet blev blått och så blev fiskarna friska. Har för mig att pricksjukan kunde komma av att man inte hade koll på temperaturen ordentligt. På den tiden hade man inga biofilter heller utan en syrepump. Jag började med en lites rund glasskål med en guldfisk, avancerade till en 12 l plastakvarium och fick sedan 80 l akvariet. Det gick bra då för mig, så det var därför jag vill göra om samma resa med min son, men hoppa över glasskålen.

Jag kollade in större akvarier i fiskaffären igår. 60-70 l för strax under tusenlappen inkucive allt. Är det normalpris?

Det är möjligtvis ingen av er som känner till en bra akvarieaffär i Uppsala? Ska man undvika dom som har döda fiskar i akvariet helt? Verkar svårt för jag har ännu inte varti inne i en affär som inte har haft 1-2 döda fiskar.