Jag vet att jag aldrig kan få dig att ändra inställning, det kan bara en viss Barr.

Anledning att jag testar det han säger är inte att jag är lyrisk varken över hans idéer eller sätt, utan precis tvärtom. Det vore roligt att motbevisa honom, tyvärr verkar karln hela tiden ha rätt - tillskillnad från både mig, dig och alla andra seriösa akvarister här i Sverige. Förmodligen mycket för att vi lätt snöar in på kemi istället för att fokusera på växterna. Att han dessutom kan ge troliga förklaringar till varför saker och ting fungerar gör mig lite halvsåld på honom. Guilty as charged.

Utan honom skulle vi (som i dom utan gröna fingrar/känsla) varit kvar vid lerbottnar med diverse algodlingar. Det är otroligt mycket värt för mig och dom som inte har tid att skaffa denna känsla/erfarenhet.

Jag förkastar inte metoden OM man verkligen har co2 i kranen. Har man co2 i kranen kommer givetvis denna metoden att fungera. Jag tycker dock att det är bättre att ta reda på om man har co2 i vattnet eller inte istället för att bara köpa det rakt av.

Det köper jag rakt av.

Det är lite lustigt att ha pH 8.5 ur kranen med en HCO3- alkalinitet på 55 mg/l som här i Linköping - dvs en onaturlig övervikt av OH- joner i vattnet. Här i Linköping använder man lut (NaOH-) inte kalciumhydroxid som i Götet för att ställa in pH-värdet. Detta blir till NaHCO3- natriukarbonat, det syns även på vattenvärdena där vi har 20 ppm Natrium (jämfört med 22 ppm Ca och några få ppm Mg):
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=51093

Vad händer med det här natriumkarbonatet egentligen?

Från http://64.233.183.104/search?q=cache:ynEbH_RTavgJ:www.substancetreatment.com/support/tech/index.php/t-1568_Q:_GBL_%253E_GHB.html+%22Na2CO3+%2B+H2O%22+CO2&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=8

"NaHCO3 dissociates into Na+ and HCO3-, the HCO3- takes a proton from
water, which generates the OH-, and then decomposes into H2O and CO2,
leaving behind the Na+.
the proper rx would be NaHCO3 + H2O --> Na+ (aq) + OH- (aq) + H2O (l) +
CO2 (g)
"

Där ser man.