Sitter det en ordentlig reflektor på röret? En bra komplett reflektor kan göra enorm skillnad, många akvariepaketsbelysningar har inte komplett reflektor, men det brukar finnas att köpa till.
När du ska skaffa nytt rör vill jag tipsa om följande länk: http://www.defblog.se/permalink/1402.html
Där finns värden för många lysrör för hur mycket ljus rören avger som växterna har nytta av.
Växterna får dessutom mer kraft om du ger dem fler ljus-timmar, många havdar att algerna automatiskt får övertag då, men det behöver inte vara sant.
Mot algerna rekommenderar jag snäckor i stället för att knipsa av bladen, gärna några exemplar av någon lite större art, äppelsnäcka (som även kallas ampullaria, mysteriesnäcka osv) är en av mina favoriter, se bara till att det blir rätt art isf, Pomacea bridgesii, de andra Pomacea-arterna är också grymt effektiva mot alger, men de äter även växter. När äppelsnäckor dör av ålder brukar de kvarlevande exemplaren äta upp det mesta av köttet och man har ytterligare ett snäckskal till sina snäcklekare.
Att knipsa av bladen kostar en del energi för plantan, men det gör ingen stor skillnad om bladet ändå är täckt av alger.
Som kuriosa kan jag nämna att jag räknade till över 120 Vallisneriaplantor i ett 54-liters med sämre ljus än vad man kan få med ett bra rör med bra reflektor, en sjätte-del av ytan och volymen tas upp av ett filter och det finns andra växter i akvariet, så nog är det en ganska lätt växt alltid.