_-_Tobbe_-_ skrev:okej men jag flyttar över rödhuvudstetran till det andra akvariet nu på direkten så dem trivs lite bättre tills jag har fått tag på ett större sen går jag ner på zooaffären och köper sån bakteriekultur.
Bra! Bättre att bara ha några få fiskar kvar i 30 liters.
_-_Tobbe_-_ skrev:I morse kom en kompis med 3 guppi som han inte ville ha längre.(dem hadde förökat sig som råttor och kaniner sa han.)
Jag la dem i det lilla akvariet gjorde jag rätt eller fel då? i det lilla är det för tillfället 3 guppis (2 honor 1 hane), 3 glödbandstetror och 2 malar. (jag ska gå ner och fråga vad det var för art)
Låt guppyna vara kvar i det lilla akvariet och flytta de andra till 60 liters.
_-_Tobbe_-_ skrev:Jag får gå in på blocket och spana efter akvarium för jag har inte råd med ett helt nytt:(
Jättebra att du letar efter ett större akvarium :) Man kan få tag på ganska schyssta begagnade. Jag köpte mina två på nätet och båda är jättefräscha.
_-_Tobbe_-_ skrev:jag har varit ner i zooafären och hon sa att jag inte behövde bakterier för att jag redan hadde berett vattnet med "aqua-san" så vad ska bakterierna vara bra för??
Jag blir så trött på dessa zooaffärer!!! Är hon helt inkompetent eller? Aquasan är väl ett vattenberedningsmedel för att neutralisera klor och binda upp annat skadligt som kan finnas i kranvattnet. Men det hjälper INTE att få igång en bakterieflora som kan bryta ner de DÖDLIGT GIFTIGA ammoniak och nitrit som alltid bildas i ett nystartat akvarium under de första veckorna. Du har för många fiskar i dina nystartade akvarier och om du inte tillsätter bakteriekultur kommer du med all säkerhet att få en ammoniak-och nitritspik som kan resultera i att dina fiskar dör. Believe me!!