Jag har Tetratest för nitrit och mindre än 0,3 mg/l är det minsta mängd nitrit testet kan visa, och det är ju den mängd det har visat när jag testar. Är ju inte speciellt noggrannt för det skulle ju lika gärna kunna vara 0,3 i såna fall. Jag har inte fått tag tag på nåt annat test som är noggrannare, går det att beställa?
Nu har jag iallafall bytt ut nästan hälften av vattnet och fiskarna verkade ganska omgående att lugna ner sig förutom att mina tre siameser tappat färgen, den brukar i och för sig komma tillbaka ganska snabbt. Jag hade i ektozon också, stod att det kunde vara bra mot andnöd. Har ställt om timern oxå så att lyset får vara på i 11 timmar nu. Jag hoppas verkligen att det fixar sig, vill ju att fiskarna ska trivas som dom har gjort förut. Om jag blir tvungen att ta ur bakgrunden innebär det ju en himla massa stress för dom och jag vet inte hur mycket mer dom tål egentligen.
Sista fråga för tillfället. Kan det vara nå fel på bakgrunden och att den avger nåt skadligt eller att det är vatten bakom den som är stillastående och därför blir dåligt?

Tack för hjälpen!