"" target="_blank">(1) Something Is WRONG! Putrid Smell From Aquarium!! (what has happened??) - YouTube[/QUOTE]
Intressant video. MD fish tanks följer jag så jag känner mycket väl till honom. Han har ju det där magiska vattnet som jag är så avundsjuk på eftersom det är så lättjobbat. Ett pH på 6,8-7 och ett hyfsat mjukt vatten. Han byter inte vatten i de flesta av sina akvarier och när filtrena sätts igen och stannar så gör det inget, det funkar ändå. Han har ju rätt mycket växter men inte överdådigt mycket.
I detta fall i videon så hade han använt jord (krukväxtjord) med alldeles för mycket näring, plus näringskapslar. För att jämföra så använder jag själv bottensubstrat utan gödning och vågar knappt ens lägga i en växtkapsel i bottnen. I så fall skulle allt mitt överskott komma från maten när jag matar. Som sagt det kan hända att jag har matat lite för mycket tidigare men så mycket matar jag inte. Och jag tänker att om det blivit överflödigt med mat på bottnen så hade väl pansarmalarna rensat upp det? Var min kalkiga sand passar in i det hela vet jag inte. Och rötterna på MDs växt var ju helt svedda, svarta. På min Cyperus helferi är det mer åt det bruna hållet. Jag ska lukta och kolla noggrannare nästa gång jag drar upp en växt :)
Så det känns inte riktigt som samma sak, men jag vet inte.
Det här med syrebrist har jag funderat på men när jag har kollat runt så skulle inte det vara något stort problem så jag lade ner det.
Jag vet att det är bättre med ett stabilt pH än att hålla på att klydda och ändra. Jag har kört så i mina fyra år som akvarist, men det fungerar ju inte och jag börjar bli desperat, därav att jag nu börjat med pH minus-preparatet.