Förra inlägget blev långt så här kommer det påfyllning.
För att försöka lösa mina problem så har jag bestämt mig för att göra om akvarierna och använda sand som inte påverkar kalkhalt eller pH. Så vilka sorter är säkra? Det verkar som om den som jag har i mitt Sydamerikaakvarium Tyrol deco quartz är okej.
Jag har tittat (ännu en gång) på filmklippet om vattenkemi som finns här på sajten och fastnat för det där att pH:et i det nya vattnet inte ska vara för högt när man byter vatten för då kan ammoniumet bli till farligt ammoniak, om jag har förstått det hela rätt. I ett försök att förbättra vattenkvaliteten och fiskmåendet så har jag börjat med att använda pH-sänkare i det nya vattnet. Det är dock väldigt bökigt då jag häller upp i spannar i förväg, häller i JBL:s pH minus och JBL Biotopol/Seachem prime (typ Aquasafe). Vid ett tillfälle efter vattenbyte på detta sätt mådde dock inte fiskarna bra, de fick lite vitt på nosen (som var snabbt övergående) men en fisk dog faktiskt och det såg ut nästan som lindriga frätskador på den. Jag hade nog för bråttom den gången. Jag tänker att ofta behöver ju preparat ett filter att samla upp oönskade ämnen i men det har man ju inte i en tillfällig spann. Jag är också osäker på tiden som preparaten behöver verka innan man kan pumpa i det pimpade vattnet till fiskarna. Förutom JBL:s pH minus som jag hade hemma sen gammalt (men inte använt på flera år) så har jag köpt Seachem neutral regulator som både gör vattnet säkert och ändrar pH:et till 7. Dock så blev det ingen ändring när jag mätte pH:et i min spann med vatten.
Jag funderar på att använda pH-sänkande soil i ett av akvarierna för att slippa hålla på med kemikalier, dock så behöver det ju bytas ut efter 8-9 månader och det är jag väl inte jättepigg på men som sagt, kanske i ett av akvarierna. Dock blir det ju i så fall som i vattenkemifilmen att jag kommer att byta vatten med vatten som har högre pH än i akvariet i så fall, och är inte det dåligt?
Lite rörigt och många frågor, men jag har faktiskt en till. Vad ska ett normalt ammoniumvärde ligga på? Jag tog här från mitt 325-litersakvarium där pansarmalarna har förstörda skäggtömmar, med ett JBL-test och fick svar enligt bilden. Det är ju mer gult och inte grönt alls som i början av skalan. Vad innebär det? Jag tog ett test efter ett större vattenbyte också som visade i stort sett samma. Borde det inte bli mindre?
Jag vill även tillägga något om trycksatt CO2 som vi har pratat om här ovan. Jag använder inte det för att få "full effekt" utan helt enkelt för att få växter att överleva överhuvudtaget. Spannet av växter som trivs, och överhuvudtaget överlever, i mina icke CO2-tillsatta akvarier är väldigt litet. Så det är inte det att jag vill ha maximal tillväxt av växterna, det är inte mitt mål, utan att jag vill kunna använda växter som tex javaormbunke och andra härliga växter som inte funkar för mig annars.