Efter mycket tankeverksamhet och en del efterforskningar så har det dykt upp ett möjligt svar i min hjärna, och ännu fler frågor :)
Tidigare har folk anmärkt på att det är konstigt att pH:et i akvarierna ofta blir högre än det som kommer ur kranen. Blir också lite förbryllad då mina tester visar rätt så varierande värden. Jag använder JBL:s dropptester och även om jag tycker de är bra så känns de känns de inte helt pålitliga när det kommer till noggrannhet. Jag blir lite förbryllad och funderar på att köpa en bra digital mätare efter att ha läst i en annan tråd om tester. Jag vet att många menar att det här med pH är inte så jättenoga och man behöver inga avancerade tester och det gäller säkert i de flesta fall, men om man nu har problem så kan det förhoppningsvis hjälpa. Har googlat runt och det finns ju en djungel med pH-mätare hit och dit så om någon kan rekommendera en bättre mätare så är jag tacksam.
Och så var det ju det där med tankeverksamheten och en insikt som jag fick när jag var hemma sjuk och satt och stirrade på mitt 140-liters sydamerikaakvarium. Det är utan CO2 och inga skäggtömmar är förstörda, fiskarna verkar nöjda (nöjdare), dock förvånar mig det något höga pH:et. Jag kom fram till att det skiljer åt är sanden. I detta akvarium har jag en annan sand än vad jag har i de andra akvarierna, ett rätt tjockt lager faktiskt. För att få höjd på det så har jag lagt filterpåsar med lavagrus, ECS-soil och Hornbach akvariesten 5-8 mm i filterpåsarna, se bild. Soilen och lavagrusen ska vara inert och inte påverka vattnet, men sen har vi Hornbachstenen, kan den vara boven i att höja pH:et? Jag har nämligen Hornbachsand 1-2 mm i tre av de andra akvarierna som jag har problem med. Och det står i beskrivningen "lätt kalkhaltigt". Jag tror att det är den sanden/gruset som är problemet faktiskt.
Vad är det för problem jag har då? Några av dem har jag redan nämnt. Främst är det förstörda skäggtömmar på pansarmalar och att det ibland blir flämtande fiskar i samband med vattenbyte, och även att jag haft två olika fiskarter som har tynat bort, av för mig okänd anledning, några veckor från inköp. Ett annat problem är en växt (Cyperus helferi) vars rötter ruttnat (växt nr 2 från vänster i bild nummer 2). Ytterligare ett annat problem är att när jag dragit upp växter med rötterna för att nypa av och plantera om, eller flytta, så har det blivit höga nitritvärden i vattnet. Detta har hänt i två olika akvarier. Det är precis som om sandytan och neråt blir toxisk på något sätt. Ett till problem är kvaliteten på växterna: Mycket alger, bruna blad, låg eller ingen tillväxt...