Cyano-bekymmerna tar inte slut hos mig. Så snart jag tror att jag blivit av med dem (via nämnda medikamenter) så kommer det så sakteliga tillbaka.
Någon form av obalans i karet torde det ju vara. Även om jag har svårt att se det, utifrån att samma kar med till synes samma förutsättningar under tre år och då var i kanonskick - för att sedan under snart två år nu ha gäckats av dessa cyanobakterier.
Nästa steg nu blir en riktig storstädning. Eventuellt med fiskfångst, även om jag bävar. Det får i a f bli ner till typ 15 cm djup/höjd, om firrarna blir kvar under arbetet.
Matning och ljus verkar vara grundtipsen.
Att jag skulle mata för mkt styrks av faktumet att jag har massor av Helena-snäckor - men samtidigt är jag ändå lite skeptisk, tycker inte att jag häver i för mkt mat. (Däremot när jag för några år sedan skaffade 12 små diskus, då matade jag 5-6 ggr per dag. Med en återblick så känns det som att det var efter det eller i den vevan som jag tappade balansen i karet, att växter började tröttna.) Kommer att skaffa en foderautomat.
Det jag satsar än mer på nu är ljuset. Har beställt HeliaLux med Smart Control, så att ljusmängden kommer att variera under dagen och mer motsvara hur det är i naturen.
Hoppas på att det och ovan storstädning (där jag efter tips även kommer att slå på "positiva bakterier" på filtermassorna, sådan som man har vid uppstart av kar) gör att jag kommer back on track igen.
Kommer då även att skippa växtambitionerna tillsvidare. Blir fokus på rötter, sten och några rejäla amazon/svärdsplantor.