[QUOTE=stefant;n2398541]

Bor du i Stockholm så har du kloramin i vattnet. För att använda ett vattenberedningsmedel från samma företag som bakterierna kan du använda Easy-Life Filter Medium. Klor dödar ju bakterier och motverkar de bakterier du tillsatt. Men jag tror att Easystart som du har innehåller Filter Medium förutom bakterier. Jag gissar det efter att ha läst på företagets webbsida eftersom det står att man kan gå över till Filter Medium när man är färdig med Easystart. Så du behöver nog inget vattenberedningsmedel medan du använder Easystart, om det inte står något annat på flaskan.

Jag vet inte riktigt vad som händer med växten. Förhoppningsvis är det acklimatiseringsproblem och den repar sig, dvs. nya blad kommer som är anpassade för den miljö där den är nu. Det kan ju vara knepigt att få växter att trivas och växa bra. Enklast är ju att testa olika växter och en del tar sig och andra inte, de som tar sig blir kvar. [/QUOTE]

tack då får jag ha tålamod med växterna och se vad som händer

Tänker på växtnäring så har man läst att pmdd ska vara det bästa men behöver man tillsätta något annat också för växterna?

sen så undrar jag lite över tempen på vattnet

i måndags så låg tempen på kvällen på 24 grader
tisdag morgon så låg den på 25 grader på tisdag kväll så låg den på 26
idag på morgon så låg den på 26 grader och nu till kvällen så ligger den på 27 grader
så det verkar vara så att tempen går upp

det är 23 grader i rummet och termostaten är inställd på 22 grader och då tänker man ju att tempen i vatten ska gå ner undernatten eftersom lyset inte är på men tempen går ju bara upp om man kollar på hur dom sista dagarna har varit

Jag har kollat termostaten och den slår på runt 27-28 grader när jag vrider upp värmen så då är det ju inte termostaden som gör att tempen går upp så vad kan det vara???

vart är det bästa stället att sätta termometern i akvariumet eller det kanske inte spelar någon roll?