[QUOTE=ICC;n2396744]Mycket svårt att hitta källan till dina problem. Har du andra fiskar i akvariet utöver dina diskus? Bara diskus som trillar av pinn?

....

Jag har ingen aning, försöker bara hjälpa genom att föreslå olika teorier.[/QUOTE]

Tack, till dig och övriga!
Alla verkar som jag, famla och se detta som märkligt. :-(

Det gånga året skulle jag spontant säga yes, "bara" diskus.
Men visst har även andra firrar kolat. T ex vet jag att jag haft ganska stort manfall för mitt tidigare rätt stora stim av kardinaltetror - men det känns för min erfarenhet mer normalt, även om jag också för dessa inte kunnat se några långvariga förlopp. Men det är ju inte heller lika uppenbart, lätt att följa, så som för stora diskusar. (Minns f ö att en akvarieaffär, apropå manfall kardinaler, hade en teori om att inte bara skalarer utan också stora diskus kan nafsa i sig fiskar av den storleken när de mindre står och sover. Till skillnad från diskusarna då, tänker man... Nu har jag även nattbelysning, för just diskusarna så vad vet jag.)

Alla:

De senaste veckorna har jag f ö levt med en "klassisk" oljehinna på ytan i karet.
Kom i samband med en halvårsstädning, d v s inkl rengöring + byte av filtermassa (inte all, såklart).
Ingen allmän (2018) förklaring till diskusproblematiken och månne kopplad till medicineringen vs cyano.

Jag har nog inte skrivit det i den här tråden (utan i en annan, cyanoutmaningarna) men i famlandet efter förklaringar så är en av få potentiella/förändringar den att mitt bestånd av den i mindre antal eftertraktade Helenasnäckan är rejält. Säljer av efter hand men tillväxten är minst sagt god. Huruvida det kan vara en förklaring till diskusproblematiken kan någon månne sia om?

Samtidigt... faktum kvarstår - när dödsfallen (diskus) inträffar så är det alltså enbart enstaka exemplar, inte hela beståndet (som nu alltså är nere på 25 % av det som inköptes hösten 2016).