Har fått dimmigt vatten sista veckan. Vet inte riktigt hur bra det syns här men i verkliga livet så är det ingen tvekan om att det ligger ett visst dis över akvariet. Hoppas att det är en mindre bakterieblomning som får verka ut av sig självt och inte ett tecken på något annat. Är inte så sugen på att köpa på mig ett UV-filter om det inte blir värre - men inte heller så sugen på att ha det såhär i all evighet. Det verkar dessutom ha blivit värre när jag la i påsen med Sechem Purigen som ju skall vara så magiskt på polera vattnet så besvikelsen när man förväntar sig fiskar som simmar i luft kontra fiskar som simmar i lite oklart vatten är lite svårsmält.
Efter att jag klippte ner mina Ludwigia Repens häromsistens så har de börjat med dess oerhört oprydande rötter ifrån stammen. Har samma problem med min Murdannia keisak och till viss del Hygrophila costata. Gissar att det handlar om upptag av näring ifrån vattnet men det ser inte så kul ut. Vågar man klippa bort dem?
Ansade gräset (Eleocharis acicularis 'Mini') och såg några fula brungula bitar som tidigare varit dolda av de längre stråna. Hoppas att det ger med sig nu när det får ordentligt med genomströmning av vatten och ljus på de anlupna områdena.
Mina corys är för övrigt inte alls enligt mallen. Dom ignorerade de obrydda stimfiskarna och håller sig fortfarande helst i grottan under rötterna och kommer fram endast när ingen är i närheten. Dom och räkorna har kostat ohemult mycket pengar i krona per beaktningstillfälle. Men får väl se det som en aktieinvestering och försöka tänka långt. Hoppas att de blir modigare allt efter att tiden går. Har letat räkor snart överallt. Det är bara ytterfiltrets inre kammare jag inte letat igenom ännu, men kan inte förstå hur de skulle kunna tagit sig dit. Är övertygad om att det bara är 2-3 st kvar för jag ser aldrig fler än så.
Nåväl det är alltså bara ett par tre veckor kvar tills akvariet är fullt inflyttat och mycket av tiden spenderar jag med att bara titta på växter som vajar och någon fisk som simmar runt. Det är vilsamt och meditativt att ansa och byta vatten på lördagarna. Att greja runt lite men försöka hålla sig från att greja för mycket. Men tanken på ett kar till växer allt mer i mitt medvetande. I arbetsrummet står en gammal samling i några vitrinskåp och den börjar hamna allt närmare att packas ner och stuvas undan till förmån för ett kar med lite mer klassisk rektangulär form. Ett där jag verkligen försöker arbeta med nivåskillnader och 'scapea' lite hårdare. Och där kommer de svarta neontetrorna få bo. Så får det nog bli. I detta karet som mer är en direkt återkoppling till mitt barndoms 80-tal är det passande att hålla mig till den blåröda varianten. Nästan så jag är sugen på litet gäng platys också om jag skall vara ärlig men då får jag dra ner på stimstorlek för att inte överbefolka och det blir än mer fisksoppa look.
Avslutar med en bild ifrån den vinkel jag haft när jag skrivit detta. Det är trots allt kul att inse hur långt allt kommit på bara ett par månader.