Corydoras lever men är oerhört skygga. Diggar mest den naturliga grottan under roten där de kikar fram och väntar på att ingen är i närheten. Då kommer de fram lite sakta. Först de tre modigaste för att följas av de två fegaste. Så snart någon rör sig i rummet så simmar de kvickt som attan tillbaka till grottan eller gömmer sig i växtligheten. Har läst på lite engelska forum att man ofta använder "dither-fish" för att bota detta beteende. Ett stim små fiskar som visar malarna att kusten är klar.
Annars växer det så det knakar. Allt utom mitt Vallisneria Natans som av någon anledning inte vill ta fart. Bidar min tid och fortsätter ösa på med co2, ljud och gödning och hoppas att även den kan skjuta i höjden. Om det fortsätter som nu så kommer jag få trimma det mesta vid vattenbytet på lördagar. Lika bra att vänja sig. Sist var jag smart nog att att fånga upp alla flytväxterna och lägga dem i en burk med vatten innan. Blev otroligt mycket enklare att bli av med allt klipp som låg och flöt då.
Alla vattenvärden ser bra ut när jag mäter dem. 0 på farligheterna och mellan 20-40 ppm på NO3. Vet inte riktigt om jag haft en minimal infusion som gjort vattnet lite mjölkigt men det verkar ordna upp sig nu. Gissar att jag var lite för generös med granulat och algtabletter. De senare var ingen hit. Var tvungen att suga upp det mesta av dem från botten efter att ha låtit dem ligga i någon dag. Granulaten jag köpte på Nols Ciklidhobby i samband med pansarmalarna är dock en favorit för samtliga invånare nu. Båda gångerna de fått dem har Corys, Ottos och en och annan räka (ser fortfarande aldrig mer än 2-3 st åt gången) bökat runt i sanden för att få tag på dem.
På lördag skall första laddningen svarta neontetror inhandlas. Blir 10 nu och 15 nästa vecka. De får agera "dither-fish" och var ju ändå planerade från start så skall bli kul med någon fisk som aktivt simmar runt. Även om 10 kommer kännas lite lite från start. Just nu tittar jag mest på Ottos som i sakta mak suger sig fast vid olika ytor och växterna som fullständigt sprutar ur sig luftbubblor med ordentligt med ljus, gödning och co2. Ibland känns det nästan som någon går runt med en liten luftpump i akvariet men det är ju en bioprodukt av fotosyntesen så det betyder ju att det händer något. Vad som fascinerar mig mest är att mossan är så fullständigt belamrad med luftbubblor. Gissar att det är mest andra växters som fastnar i den.