En rejäl ansning (börjar bli bättre på att få bort allt klipp nu) och lite filterrengöring och vattenbyte igår. Just nu ser växterna lite små ut eftersom man vant sig vid att de sträcker sig upp och förbi vattenytan på sina ställen men nu är det rimlig höjd där bak. Det är bara min Vallisneria Nana som inte vill ta fart men den står längst bak vid innerfiltret så vet inte vad som händer med den riktigt. Låter den stå där och hoppas på att den vaknar till liv och börjar skjuta i höjden och fylla ut lite.
Beställde hem ett API master kit och fattar inte varför inte det finns tillgängligt i Sverige? Enklare att ha alla de viktigaste proverna (PH high/low, NO2, NO3, NH3/4) i en och samma låda samtidigt som det bara tar 5 minuter att få fram resultat jämfört med de olika tiderna på JBL och Sera testerna. Kanske inte lika exakt men ändå en bra fingervisare om att allt är okej någon gång i veckan. Kollade värdena imorse innan jag och sonen tog oss iväg till först Kaggeledstorget och sedan upp till Nol för att leta pansarmalar.
Vi har pratat om Corydoras Sterbai sedan vi bestämde oss för akvarium och även om jag tittat på lite andra varianter var det sonens första (och enda val) visade det sig. Fem stycken tjocka små glädjespridare simmar nu runt på botten framför mina ögon. Sandytan som jag anla för en månad sedan i uppstarten har äntligen börjat uppfylla sitt syfte och det lilla gänget har redan stökat runt så mycket att vattnet ett tag var alldeles matt av sanddamm som jag trodde att jag fått bort när jag rört runt med en pincett i samband med vattenbyten. Kul att se dem och Otocinclusarna som verkar tycka om att hänga ihop. Efter att ha gömt sig under trädroten så snart någon av oss människor var i närheten första timmen så är dom nu mangrant ute och stökar i både sand och gräs och Otosarna hakar på det lilla stimmet. De enda som jag fortfarande sällan ser är Amanoräkorna. En eller två kan vara ute men ytterst sällan så ser jag fler än så. Lite orolig är jag för att dom tagit sig ut eller dött någonstans men har ingen ammoniak som antyder det.