Snart helg och då skall jag göra ett rejält vattenbyte (höll ner på det för att inte stressa de nya invånarna förra helgen) och ansa växtligheten lite. Har också skaffat en andra HeliaLux ramp så nu har jag bättre kontroll över ljuset även om det blev ytterligare en kontroller att sätta upp i skåpet.
Otosarna har rensat bort 99% av alla diatomer och äter nu på gurkskivan jag stoppat ner. Räkorna börjar komma fram efter att ha varit blyga de första dagarna så all in all har det varit harmoniska dagar. Har mätt lite vattenvärden efter ett par dagar och allt ser bra ut så det lutar åt att ett 10-tal tetror får flytta in på söndag.
Dock så har jag märkt att jag börjat få en väldigt tunn algbeläggning (pyttesmå gröna - ser nästan ut som damm) på framrutan och på en sten. Hittar inte riktigt vilken det är på de sidorna jag letat fram så vet inte om jag skall skrapa eller låta vara och hoppas på att växterna skall konkurrera ut den. Otosarna och räkorna verkar måttligt intresserad av den så kan nog inte räkna med någon hjälp därifrån.
Har också ett konstigt symptom på min Ludwigia Repens där de undre bladen blir mycket mörkare runt "venerna" i bladen. Inte på alla och i alla fall utom ett i de undre bladen på stjälken. Verkar inte vara någon alg som jag känner till utan något annat. Hittar ingen beskrivning av något liknande på nätet så om någon har en idé om vad det kan vara skulle det vara grymt uppskattat med en vink i rätt riktning.