[QUOTE=Sleaper;n2380220]Blad drabbade av alger får man nog betrakta som förbrukade och istället hoppas på bra tillväxt på plantorna, så man kan förnya bestånden och succesivt fasa ut gamla och fula växtdelar. Väteperoxid 3% verkar man inte längre sälja på apotek, vilket är lite synd. Men du kanske hittade något på nätet?[/QUOTE]
Det finns på hydroponics.eu (Italien.) Betala alltid med PayPal är mitt råd när det gäller dom. :rolleyes: - "Liquid oxygen" (väteperoxid 11,9%) heter produkten vilket är max koncentrationen som får säljas inom EU (tacka terroristerna för det [:(!]) Används mycket i hydroodling tillsammans med mineralgödningsämnen då det maxar rotutveckling och dödar alger / bakterier / virus. Man bör dock inte dosera som det står på förpackningen när det gäller akvarium eftersom gödning och annat där är organiskt och förbrukas/ reagerar med den frigjorda syreatomen i h²O². Punktbehandling på alger går bra med en spruta/kanyl med en slangstump på. Jag doserar 5 ml (11,9%) per 50 L./ dag nu i ett par veckor och det verkar inte ge några negativa bieffekter på fisken. Physa har dock försvunnit helt, men vet inte om det beror på detta eller om mina Clea har käkat upp dom. Clea verkar trivas. Har man räkor och sånt kanske man skall passa sig med väteperoxid. Vid totalsanering av akvarium med högre dosering bör allt som lever och inte är växter flyttas ut (även filterinsatser som skall ha bakterier kvar) och även göra ett 50% vattenbyte efter. Väteperoxiden bryts ned till vatten och syre och lämnar inga gifter eller kemikalier efter sig (tar t.om. bort klor ur kranvattnet) . :) Läste någonstans att apotekets väteperoxid innehåller en massa annan skit än ren väteperoxid (den är ju till för sårvård) så den skall man nog passa sig för.