[QUOTE=miiaoo;n2376998]Jag är en person som är oerhört intresserad av etologi, dvs läran om djurs beteende. För mig sträcker den sig även till vattenlevande varelser och kanske till viss del insekter också. I alla fall till pollinerare och spindlar.
Det gör också att jag blir väldigt nyfiken på ditt alias här på Zoopet. Hive mind hermit. Vill du förklara vad som ligger bakom, Alex? Jag gillar tanken som det ger mig för jag känner mig så också, som den översättningen säger. Hivemind definitivt men också osocial irl, därför hermit också. himla roligt alias i alla fall.[/QUOTE]
Själv har jag ju pluggat biologi en gång i tiden så det där med etologiintresset känner jag igen mig i! Faktum är att mitt namn är delvis baserat på just biologiintresset... "Hivemind" är ju en vanligt förekommande företeelse i diverse scifi och liknande, där författare och andra skapar utomjordingar som inspirerats av bin. Jag är förutom biolog även f.d. biodlare, och gillar spekulativ literatur, och älskar därtill att kommunicera. Samtidigt är jag lite av en eremit, då jag har en del aspiga drag och ofta finner social interaktion väldigt tröttande. Vill hellre vara hemma och pyssla med mitt än att vara ute och festa. Därav hivemind hermit!

Hur som helst - har kommit hem från Malaga nu, och försöker finna nån slags balans i vardagen... Jag hade hoppats på en mjukstart på terminen men i stället har vi en extremt intensiv tvåveckorskurs i narrativ design. Så jag sitter mest och stirrar på mina akvarier och önskade jag hade tid och energi att pyssla med dem. De har i alla fall klarat sig utmärkt under min frånvaro! Det var lite syrebrist i det stora karet, då andmat och andra flytväxter spridit sig något helt otroligt och täckt hela ytan så att cirkulationen inte fixat att flytta dem, men det mesta i akvariet verkar ha klarat sig utmärkt.

Visstja, har ju inte ens sagt vad jag gjort där än! Jag tror jag nämnde tidigare att jag tänkte starta upp det med växter planterade i krukor, samt tillfälliga fiskar som ren- och underhållning medan jag planerar och samlar material till det scape jag vill göra så småningom. Det är vad jag har gjort nu! Eller håller på med, snarare. En hel massa växter av olika slag står planterade i terrakottakrukor - något jag egentligen inte alls är ett fan av i akvarier, men jag tänkte ta tillfället i akt att jobba lite på diverse hang-ups jag har...

Som första invånare skaffade jag zebrafiskar, samt några svärdbärare. Sen snubblade jag över glödbandsrasbora/chopras danio, och råkade köpa några såna också... det kommer troligen sluta med att jag säljer av zebrafiskarna och köper fler glödbandsrasboror. Aldrig sett maken till snyggt stimmande fisk, och sen ser de ju helt urflippade ut - som små simmande rejvfester. Så de lär bli kvar när jag väl gör om akvariet så småningom.

Utöver dessa har en liten ancistrus fått flytta in, samt några amanoräkor och yellow neon stripe från det mindre karet. En amano dog medan jag var borta, men annars verkar allt ha gått alldeles utmärkt. Nu har jag dessutom fått igång mitt Fluval 306, efter många om och men...

Trots att det är lite kaosigt och temporärt allting så är det väldigt trevligt att titta på. Katterna håller med, uppenbarligen är danios mycket roligare än kolglödstetror! Jag är inte förvånad...

Bilder kommer, lovar!

I 112L-baljan har otosarna blivit runda om magen och verkar väldigt nöjda med tillvaron. Ett par av räkorna har definitivt fött vid det här laget, och jag såg två små räkbebisar första kvällen jag kom hem. Ingenting sedan dess, men de är ju så otroligt små och det finns rätt mycket ställen att gömma sig på, så förhoppningsvis kommer de börja synas om ett par veckor eller så!