En av de primära anledningarna till att en ska undvika att fylla på akvarier med djur i direkt från kranen är att kranvattnet innehåller mer löst gas (alltså luft) än akvarievattnet på grund av högre tryck. Vatten håller även mer löst gas vid lägre temperatur, så om en måste använda kranvatten ska en hellre ha lite för varmt vatten än för kallt.
Det här är viktigt för att en annars riskerar att ge sina djur dykarsjuka. Vattnet som forsar in i karet tillför massvis med gas som när temperaturen sedan ökar och trycket sänks inte längre är löslig i vatten utan bildar bubblor. Det är därför det blir en massa små bubblor på väggarna av vattenglas. När såna bubblor bildas inuti djurs vävnader ställer det till en massa problem.
Hur som helst - bäst är att låta vattnet stå ett tag i hink t.ex.. Samt att undvika att göra stora vattenbyten om det inte är kris och panik. Om en har växter i karet och en fungerande bakterieflora finns egentligen ingen anledning att hålla på och byta ut en massa vatten.
Vill dock minnas att jag läst att just aquasoil av olika slag släpper ifrån sig en väldig massa kväveföreningar och att vattenbyten krävs i början. Bl.a. därför jag undviker det (och för att det är onödigt dyrt när vanlig jord duger bra :p ). Men i den situationen skulle jag satsa på tätare byten av max 20% av volymen, snarare än få men stora byten.