[QUOTE=mats08;n2377524]
Det här är inte helt lätt; "ge mer näring så växer växterna bättre och tar över algerna", "ge mindre näring åt algerna". Det finns båda skolorna och man får nog helt enkelt själv hitta sin lösning.[/QUOTE]
Visst finns det olika skolor inom akvaristiken, men framför allt finns det olika alger. En del gynnas av övergödning, andra gynnas när det är näringsbrist, und so weiter. Själv ställer jag mig skeptisk till preparat som säger sig motverka alger, eftersom de flesta alger i slutändan är växter.
Oavsett - de flesta problem som dyker upp i början är ju av övergående natur. Visst, brunalger eller cyano kan ta över ett tag, innan en har en stabil kvävecykel. Men spontant känner jag att jag själv skulle undvika kraftiga åtgärder, preparat m.m., och i stället satsa på att hitta balans mellan växter och djur på lång sikt. Det är iaf så jag gör med de alger jag har som jag är mindre förtjust i; mestadels cladophora och trådalger. Jag städar manuellt upp det värsta och gör i övrigt mycket få åtgärder utöver att fylla på vatten. Hittills har det funkat väldigt bra. Gäller att ha tålamod bara.