Gällande pumpen som för mig kändes det som att det var den som var tokfel placerad, gjorde jag lösningen att borra fler hål i röret så utströmningen blev mer jämn, verkade bli mkt bättre strömning då
UV delen, känns som om de bara var ett onödigt inköp. Blev rekommenderad att köpa de mindre men tog då istället mellan för att ”safe’a”
Har ett förfilter på insuget ”filtermatta”
Och i ytterfiltret har jag orginalen som medföljde 2275 men böt ut ena korgen med biomech till zeolite
Foder: Granulat Frysfoder: Artemia, Brineshrimp, Röda mygglarver, cyclops. Misstänker att det är granulaten som kan göra det halvgrumligt. (?) All mat äts upp så det är inget som ligger och gojsar till sig.
Djupet på sanden är 1-2cm, eftersom det är så extremt finkorning så vill jag inte att de ska få för stor grogrund på bakterier.
Reaktionen kring vattenbyte är, när man kommer å slamsuger å tömmer så gömmer man sig och när man fått nytt vatten är allt som ”vanligt” igen. Luftar inte vattnet i tunna eller dylikt innan.
Testade köra med ett filter ”aktivt kol” på det nya vattnet från slangen.. la inte märke till någon större skillnad.
Gällande väntetiden berodde på att det var flera omkring mig som pep om att man var tvungen att skapa en bra miljö innan nån firre kom.. Blev tillsagd att vänta i ca 4 månader, men tyckte de lät lite halvgalet.
Haft firrarna nån månad nu. Tycker att paniken har börjat minska, men händer ibland om de är mörkt, mitt i natten, på kvällen när de är släkt och på morgonen. Hjälper inte med om jag tänder en lampa i mitt rum innan.