Jag anmäler mig villigt till den skara som inte läst hela tråden. Gick in på forumet med akvarierelaterade funderingar med hamnade här. Orkar inte läsa mig igenom 248 sidor...
Jag håller själv mycket på med hund och har många i min omgivning som gör detta också. Träffar dagligen på enormt fina och sunda rottweilers. Väldigt många andra fina och sunda individer från andra raser också för den delen. En handfull av dom Rottisar jag känner till i min närhet "borde" dessutom inte vara så fina i sin mentalitet om man ser till ägarnas lämplighet eller kvalifikationer. Det är helt enkelt så att den normala hunden ÄR inte nervös och aggressiv. Däremot förekommer den olyckliga kombinationen av fel ägare och fel individ. Då kan det gå illa.
Jag har all respekt för dom som blivit angripna av hundar eller som haft familjemedlemmar som blivit det. Jag förstår mycket väl att det måste vara ett enormt trauma och en erfarenhet som sätter djupa spår.
Men det vore ändå högst olyckligt att förbjuda en ras av det här slaget. Det är en grymt kompetent brukshund som skänker många ägare både livskvalité, vänskap och glädje.
Kanske bör jag tillägga att jag själv inte är Rottweilerägare...
Hundar skulle kunna liknas med många andra saker i vårt samhälle. Fordon, hästar eller kanske rent av vapen. I kombination med fel "brukare" så är det potentiellt livsfarliga företeelser. Det behöver absolut inte röra sig om kriminella eller missbrukare. Den mest välvilliga, men okunniga, ägaren kan vara minst lika farlig. Om det ska regleras via lag på något sätt ska det i så fall röra sig om att alla som skaffar sig hund är skyldiga att tillgodose sig den kompetens som krävs för detta. Ungefär som en vapenlicens eller ett körkort.
Det skulle på intet sätt eliminera problemet med aggressiva hundar. Men det skulle i sanning inte ett förbud göra heller. Däremot kanske det skulle kunna minimera problemet.