För att sparka liv i min egen relativt gamla tråd: Jag har tankar på ett litet Ap. Borellii-projekt i ca 60-80 liter. Då vill jag förstås proppa det fullt med grenar (björk är det enda som går för mig, hade jag kunnat hade jag använt ek), för jag har verkligen inte råd att fylla det med "mangrove"rötter från affären eftersom det är så hutlöst dyrt. Har trots min position i Norrbotten spanat in en ek i en trädgård här i närheten och ska gå dit och fråga om jag får fylla ett par kassar med löv när hösten kommer, haha.
Planerar att göra såhär:
Fixa en massa björkgrenar
Låta det torka i minst fyra veckor
Sedan, om jag har fått tag i något kar (och framförallt fått tillåtelse att skaffa ett till ... ;)), lägga alltihop i blöt ett tag, slänga ner det i karet och se hur pH och KH påverkas. Om allt verkar lugnt är det nog bara att köra igång karet med någon inkörsfisk och sedan se om dvärgcikliderna trivs.
Jag intensivdrömmer verkligen om ett kar med lite tefärgat vatten, fullproppat med grenar och rötter, en och annan växt som klarar sig nästan helt utan ljus och så ytan nästan helt täckt med flytväxter. *Drömmer mig bort*