Dre skrev:
Nu driver ju inte jag det företaget, men besvären med att lägga tillverkning i Kina överdrivs oftast och det är inte särskilt svårt att få saker och ting gjorda bara man är noga och följer upp. Jag tror det finns pengar att göra om man vill. Dessutom behöver man inte resa så långt som till Kina för att hitta bra priser på tillverkning eller ens högkvalificerade uppdrag.

Jag driver inte heller själv detta företag - men känner flera som har förlagt sin tillverkning till Kina och ingen av dessa är egentligen nöjd med hur det fungerar. Så jag tycker nog snarare att det är som så att det överdrivs hur mycket pengar man kan tjäna där borta.
Kan väl också sägas att en del företag idag tillverkar akvariebakgrunder i Kina - men det är stora företag och deras bakgrunder är klart sämre än BTN samt är i handeln inte heller direkt billigare.

Jag kollade också lite upp hur mycket billigare det skulle bli för mig att trycka mina böcker i Kina och konstaterade att det inte skulle vara så billigt att det skulle vara värt det extra besväret