Hej! har en råttuppfödning med min sambo, och hålt på i några år nu. jag förvarnar om boker som finns i handlen i dag, dom är inte "up to date" alltid om vad dom ska ha som för underlag, mat och andra förhållande. När vi började med vår avel hade vi en garderob, och det var ingen bra ide, öfr att råttkiss suger sig upp i trät och det kommer att lukta apa efter ett tag. Så vi skaffade voljär som funkarde ganska bra förutom att dom är svåra att rengöra "tycke vi". och vi hade hyllor som var lackade med hammarlack... det tog inte lång tid innan hanarnas kiss frätte sönder hyllorna. Så jag bygge egna burar nu som är H200 x L90 x D60. Allt är gjort av rostfritt och galvartnät med 4 hyllplan av backar från Ikea som är 80x58x15. se om jag kan lagga ner en bild senare.
Nackdelen med att ha ett är att ha ett akvarium är att det inte är ventilerat ordentligt. råttkiss bildar amoniak och det fräter på deras lungor. kolla var dom kissar och sedan skaffa en toalårda i det hörnet.
Att andvända spån är inte bra det häller. det kommer att bilda tärpentin. träspån är gjort av gran för mig... kommer inte ihåg. men det finna träflis som går att ha, eller så kan man ha Toalätt som är en gul påse 10L för 30kr. Vi andvänder STL strö som är krossa/riven kartonger och finns på grangården för 49kr och det är 100L. Trycksverta från tidning kommer att fasna på tassar, mage och svans så det är inget att rekomendera.