Azur skrev:Skillnaden är hur stor skada dammen gör.
Stora Harsprånget utrotade exakt noll arter. Samtliga vattenkraftverk tillsammans i Sverige har utrotat exakt noll arter. Faktiskt kunde man asfaltera hela sverige och ändå utrota färre arter än vad dammen i Xingu ensamt kommer att utrota.
Nordeuropa (och nordligaste amerika & asien) har mycket låg diversitet pga att allt liv här utplånades för bara några tusen år sedan av en flera kilometer tjock inlandsis. Det betyder att alla arter som finns här är arter som under de senaste årtusendena spritt sig hit från andra områden - dvs de har jättestora utbredningsområden, och det finns inga endemiska arter.
Inlandsisen skrapade också bort det mesta av jordlagret, så våra floder är allihopa svart- eller klarvatten. Det betyder att de dammar som byggs här inte fylls med slam förrän efter flera hundra år, dvs dammar har lång livslängd.
I tropikerna har de flesta arter uppstått i närheten av den plats där de idag lever, dvs diversiteten är hög och utbredningarna små. De flesta vattendrag innehåller relativt mycket eller väldigt mycket sediment, vilket innebär att dammar snabbt fylls med sediment. Jag har inte kunnat hitta någon uppskattning av hur länge dammen i Xingu förväntas kunna leverera ström, men den förs över till statlig ägo efter 50 år, en tidsram som gissningsvis valts för att dammbyggarna inte vill behöva betala för rivningen av dammen.
Kort sagt: förutsättningarna är inte desamma norr om inlandsisens maxgräns som söder om den.
EDIT: Vad gäller domaren som blockerade dammen... Det har hänt en gång tidigare. En annan domare stoppade dammbygget pga oegentligheter i bokföringen och att miljökonsekvensutredningen var bedräglig. Det stoppet hävdes av en annan domare efter en dag, med motiveringen att dammen var för samhällsekonomiskt viktig för att stoppa.
Dammen transfererar tiotals miljarder dollar från staten till privata händer, och korruption är utbredd i Brasilien. Det är enligt min mening helt verklighetsfrämmande att tro att det brasilianska rättssystemet skulle stoppa ett projekt som så många, så rika, och så mäktiga, personer vill ha.
Jag är absolut ingen expert på Svenska floder och har inte studerat Svensk ekologi på många år. Mitt inlägg och jämförelser var inte riktat enbart på utrotning av flora och fauna och direkta paralleller.
Jag har inte heller sätt några hydrologiska studier angående den här dammen.
Observera att jag INTE försvarar just detta dammbygge, tvärs om. Vad jag ville var att få en del människor att tänka efter före. Det är ganska lätt att sitta i välfärdssamhället Sverige och skriva på en lista för att rädda en del djur och växter som man råkar vara intresserad av. Sedan går man ut med sitt dövade samvete och fräser i väg med sin bil av senaste modell och full av aluminium och andra metaller som kommer från miljöer som borde varit skyddade.
Eftersom jag jobbar och har jobbat med miljö och på senare tid energi under många år i den så kallade tredje världen ville jag presentera en tredjevärlds vy på problemet.
Min position är att för att få bukt på detta komplexa och globala problem så måste vi göra det på gräsrotsnivå. Jag tror också att överkonsumtion av natur resurser vad och var det än är bidrar till problemen. En floskel jag ofta använder är: 30 % av jordens befolkning konsumerar 70 % av dess tillgångar. Om vi inte löser detta med minskad i stället för ökad resurs konsumtion så kan vi aldrig få ordning på problemet. Jag kan skriva sida upp och sida ned om detta men det här forumet är nog inte rätt plats.
Men för att återknyta till Brasilien/Sverige och dammen. Det är västvärldens hunger efter framför allt Aluminium som ligger bakom projektet samt Brasiliens försök att öka sin levnadsstandard. Moraliskt sätt borde det då vara bättre att man som Svensk minskade sin konsumtion av exempelvis Aluminium så kunde man bygga en mindre dam eller finna andra alternativ för att Brasilien skall kunna öka sin Levnadsstandard. Så vore det inte bättre att demonstrera och klaga hos Aluminiumbrytarna inte den Brasilianska regeringen?
Vi kan också hårdra det hela och säga att tack vare Stora Harsprånget och andra Svenska Vattenkraftverk som bidragit till Sveriges industrialisering och välfärd så bidrar dessa till utrotning av djur och växter på andra sidan klotet!
Korruption. Vem är den största boven, den som korrumperats eller den korrumperande?