Jag är fortfarande inte klar över varför PMDD dräper mina alger. Är du säker på att det är formen av kväve? Jag börjar misstänka att micro+ går hårt åt dessa! Jag körde först utan något förutom fiskskit.
Algerna växte så det knakade. Sedan blev det micro+ och algerna började dö. CO2 fortsatt alg död. Sedan normal dos full PMDD 2 ggr i veckan och nu är nog snart sista lilla algen borta.
Det kan också vara att detta inträffade samtidigt som mitt filter blev inkört så det blev konkurrens mellan bakterier och alger. Jag trodde det skulle bli alger i så fall när jag mosade ned en massa CO2 i gruset. Det borde ha fått lugn på en del bakterier men nej, det blev snarare värre. Det blir att leta vidare
Om det var en burk helt utan växter och bara alger är det grymt märkligt. Om det fanns växter med i spelet känns det som dom med mikro+, sedan co2 och senare PMDD helt enkelt började må så bra så dom kunde ge algerna på nöten. Bra nitrifikation och fet export av glada växter brukar göra algerna ganska spaka.
njae...tror faktiskt du har fel där. Hobbytester mäter alltså EJ organiskt fosfat eller kväve...fosfattesterna mäter H2PO4, HPO4 och PO4.. O nitrattesterna mäter NO2 plus NO3., .dvs dom mäter precis det som växterna tar upp.
Ja det är möjligt. Jag utgick ifrån att nitrattest och fosfattest ger utslag på organiskt fosfat och aminosyror, vilket ledde mig till slutsatsen att de kemikaliser som testen består av på något sätt reducerar/manipulerar organiska ämnen eller åtminstone ger utslag på dessa. Växter kan ju också använda dessa men kräver att dom bygger maskineri för det - och att det syns tydligt att dom börjar fotosyntetisera mycket mer när man ger dom rent tjack (KNO3, KH2PO4) trots att vattentesterna visar på höga nivåer av nitrat/fosfat.
Hur som helst introducerar dom en massa frågetecken och osäkerhet som är helt onödigt med Estimative Index eftersom man vet exakt vad man stoppar ner och vad man tar ur.
En sak tror jag dock vi är överrens om, och det är att när testerna inte ger något som helst utslag behövs det extra näring. Om inte testen är för gamla och slutat funka...
Det fina med Estimative Index är att skötseln av ett växtakvarium går över till att manipulera ett fruktansvärt komplext flervariabelssystem till att enbart behöva fokusera på ljus och CO2. Eftersom ljuset är konstant så blir det enbart CO2:n man behöver lära sig kontrollera (vilket iofs visar sig vara förvånansvärt svårt även med lång erfarenhet). Men hellre en enda osäkerhet än flera.