Steff777 skrev:
Jag håller med Hannes, fjärilar är tok-känsliga, speciellt den första tiden.

Det är viktigt med regelbudna vattenbytten, ett missat vattenbyte kan vara förödande för känsliga fiskar som fjärilar. Speciellt när du har ett innerfilter som inte alls har samma kapacitet som ett ytterfilter. Jag byter 20% en gång i veckan (och då har jag ändå ett stort ytterfilter). Jag hade ett par dödsfall de första veckorna, men nu verkar de trivas och leker, inga yngel än dock. Sen tycker jag inte att du ska slamsuga botten vid varje vattenbyte och definitivt inte göra rent innerfiltret samtidigt, då försvinner för mycket av nyttobakterierna.

Sammanfattningsvis:

Byt vatten 1 gång i veckan cirka 20-25 %

Gör bara rent innerfiltret när det behövs, det vill säga när utblåset minskat markant, och inte i samband med ett vattenbyte

Slamsug botten när/om det behövs, högst 1 gång i månaden (det är mer för din egen skull än för fiskarna, det finns gott om nyttobakterier i gruset som är viktiga för nedbrytningsprocessen av bland annat nitrit, speciellt viktigt när du har ett innerfilter)

Lycka till med fjärilarna :)

Ok, tänkte att det inte gjorde så mkt om man missade 1 vecka för att akvariet är så pass stort.
Ska införskaffa ett ytterfilter snart i.a.f så då kanske det blir lite bättre också.
Men tack för all info i.a.f kommer garanterat hjälpa mig.