Oki, då är jag med på måtten. Upp till ett par cm brukar iaf inte ciklidyngel hoppa särdeles och det brukar också vara tillräckligt många för att aggressionerna ska spridas (ingen blir jagad på allvar). Om du limmar burkarna själv kan du köra kortsidor/baksida högre än fronten och så trixa ihop en hoppsarg som är enkel att plocka bort. Underlättar jobb i burken.

Smart idé att dra upp sidorna och bakrutan! Varför har inte JAG tänkt på det?
Då kan jag sätta en lucka eller nått på dessa som går lätt at ta bort eller vika upp vid matning, etc!
Jag vet inte om jag skall limma själv eller beställa burkar. Jag tror jag skall fixa ett större akvarium enligt min display akvarium idé då kan jag se hur de limmar. Jag vill även testa bottenglas borrning. Är lite skraj för sprickor då glasmästaren här kanske inte är så van. Skall se vad en burk på 240X70(80)X60(70) kan gå på. Jag vill ha ordentlig brädd (djup) på den men tror att det kan bli svårt att komma åt med mer än 70, då jag vill ha burken i stå ögon höjd. Jag vill inte att det tippar om det ruskar lite i backen…

Svårt att säga om burkarna räcker till för de firrar du ska ha. Kolla med CA-fantasterna på ciklid.se, de har säkerligen en del tips. Med rätt inredning kan man komma långt, men jag är alldeles för dålig på CA. En fantastisk butik i Tyskland (Hobbyzoo Tillman) har mycket CA, har sett en del slug inredning där. De körde t ex tre par verkliga bufflar i ett kar på ca 375 liter - alla paren hade yngelsvärmar och ingen var trasig i fenorna!! I ett annat kar fanns en slug revirgräns - en stor platt sten mitt i burken. Sand på sidorna om den. Stenen var aptrist för cikliderna, de gillar ju att gräva, så de hade snyggt delat upp karet på hälften. Ren glasbotten har samma funktion. Har också "tjuvlyssnat" på samtal om vikten av rätt storlek på grottor - om de är tillräckligt små så att bara honan kommer in är det ett plus. Om det går åt helsike är det nog även slugt att ha förberett någon form av avdelare. Körde med nät till mina Channor när de rök ihop på allvar. Med nätet fick de vänja sig vid lukt/syn ett tag, funkade ok. En självklarhet kanske, men extremt välmatad hona brukar också ge mindre trubbel. En hel del större ciklider accepterar inte att "jag har ont i huvudet i kväll, älskling..."

Med CA kan man räkna med problem ”newer a dull moment” det ingår liksom i konceptet!
Jag tror också att man kommer långt med inredning, avdelare och sådant. Som du säger ont i huvudet problemet kan vara seriöst (skall inte säga vad jag tänker, men jag har viss förståelse för fisken)!
Skall kolla med CA träskfolket. Men de tycks bara vara inne på tetror just nu! Sådana som man har som agn när man fiskar jaggor! Ack ja.
Grottor är bra men vis av erfarenheten blir det nog plaströrs stumpar. En stor ciklid kan välta rätt stora stenar när han skall ha tag på en hona som gömt sig!

Självklart, en sump i sjön... *s* ...där finns plats!! Trist med sjukdomsrisken bara.

Vi får se hur det går med vattenhyacinterna. Där dessa finns är vattnet bra!

Mm, vi stämmer av lite med resa när vi förhoppningsvis ses i Sverige snart - jobbar på att komma loss till alla kul möten nu på vårkanten.

Jag hoppas kunna vara i Sverige i et par månader i år. Det blir lite vacuum här så skall passa på att njuta av regn och mygg! Det kanske är tur att det är en bit mellan Eskilstuna och Malmö! Annars kunde det kanske bli riktiga stolleprov! Vi får töja om resor osv. när vi ses!