Mjo, det behövs nog ett bra gäng avelspar för att hålla koll på genetiken. Något man gärna glömmer är den där extraburken också, där "väntefirrarna" och de överblivna kan få gå. Med de firrar du tänker köra behövs det nog lite plats där, dels temperament och dels size på dem.

Jag gillar upplägget jag nämnt tidigare, tre rader eller tre saker att hålla rätt på - avelspar i mitten, i "medelstora" akvarium. Mindre burkar ovanpå, för ynglens första uppväxt och sedan cementtankarna för tillväxten. Tror du använder utrymmet bra på det sättet. Undrar om du behöver så höga karantäns/odlingskar/yngelkar? Till zebrorna borde 30-40 högt räcka bra, bottenarean är viktigare än vattenvolymen. Yngelburkarna hade jag definitivt minskat höjden/storleken på, att blanda kullar brukar inte gå så bra. Eller iaf klura till ordentligt kring avdelare. En balja på 120x60x30 kan ordnas till 3-4 fack. Ska du köra centralfilter kan avdelare vara en fördel, blir mindre borrande/rör då. Busenkel avdelare är filtermatta. Behöver vara rätt fin för små yngel, de går gärna igenom den grovporiga.

Funderar på om det kanske vore vettigast att satsa på bara en eller max två arter i början? Har klurat till och från på "odlingskedjor", dvs hur mycket utrymme man behöver för att odla en enda art i lite större utsträckning. Med den plats du har så räcker det till en art... ffa som du vill hålla koll på genetiken. Vet inte om det är en för- eller nackdel att t ex fokusera på en art, få till den verkligt bra, visa upp det och säga "ge mig mer stålars!!"?

Får klura lite på resa tror jag, du verkar ha kul därborta!!

Hmm, känns som om vi aldrig får prata klart, men det ska vi nog vara glada för!! *s*

Hilsen,

/P

Det är inte klokt vad vi tänker lika i det är också!

Orsaken till att jag vill ha 60 höga burkar är att jag borde kunna köra utan täckglas men hålla fritt från fisk på golvet. Jag hade tänks ha ungefär 50 cm med vatten och 10 cm ovanför med hoppsarger runt.
Yngelburkar körde jag oftast förr med riktigt lågt vatten och ökade efterhand men 60 är nog att ta i som du säger 60X60X30 eller 40 borde funka där. Då får jag bra yta. Jag vill inte ha mycket mindre då det blir för känsligt. Jag har också funderat på att dela av med filtermatta men jag tror det blir bättre ur stabilitets synpunkt att köra hela burkar och sedan armaflex eller liknande mellan. Det skall klara vibrationer och skakningar bättre! Jag borde också kunna gå ned rejält i glas tjocklek!
Du har alldeles rätt med antalet arter. Det får bli max 2. A macracanthus och kanske Vieja Guttulata.
Jag lär ha händerna fulla med dessa två då de troligtvis blir rätt aggressiva i ett akvarium.
Miljonfrågan är räcker 120X60X60(50) för dessa?
Zebror SKALL jag ha! Detta är mina absoluta favoriter men jag tror jag får prioritera de andra. Kanske man skall sätta upp en display burk med zebror och något annat lämpligt. AMSA, den organisation jag jobbar med har ett omfattande utbildnings program för skolbarn och det vore smart att kunna visa ungarna yngelvård, etc. Svårt att slå zebror där!

Den där extraburken är något jag alltid har med I tanken. Det har blivit ett antal plastbaljor under åren!
Jag måste han en eller fler karantänsburkar och dessa får nog ha dubbelfunktion. Har faktiskt funderat på en rejäl sump i sjön också!

Resa, det vore skitkul vi får planera detta!