Hej!
Jag blir så sugen när jag ser ditt projekt. Jag hade själv tamråttor under några år och det är de absolut mest givande smådjur jag haft, så baserat på mina erfarenheter är det bara ett gratulera till ett bra djurval!:)
Mina var redan när jag köpte dem av uppfödaren i princip rumsrena. De gick efter lite träning på låda. Så det är ett tips. Det är lite lättare att göra rent om man har en liten låda åt dem. Jag använde inte vanlig kattsand, minns inte varför, men läste att det inte var bra. Istället hade jag Toa-lätt, som inte dammar och är snällt mot små lättuttrokade fötter.
En annan sak jag upptäckte var att de tyckte mycket om att sova mjukt och skönt, så jag sydde ett par hängmattor. Dessa fyllde de själva med material typ stulet tidningspapper eller toapapper (jag brukade ge dem toarullar med lite papper kvar på att leka med. De sov tillsammans i samma hängmatta, så det var alltid en i bruk och en som kunde tvättas upp.
Mina första råttor blev väldigt tama och var alldeles underbara, helt olika personligheter. En var framåt och nyfiken och den andre var matglad och blyg. Han gömde sig alltid innanför min tröja när nya gäster kom på besök. Båda revirpinkade lite här och där, särskilt på fjärrkontrollen till tv:n.
Lycka till med dina råttor!