pikachu skrev:Jag är väl ingen hejare på det här med fitler och liknande, men Caj:s argument är tillräckligt övertygande för att jag ska hålla med honom..
Skulle jag varit vassare när det gäller det här skulle jag troligen ändå säga som Caj gör nu..
Trevligt med en till som inte anser att man måste ha filter. Ibland kan man läsa om folk som undrar hur de ska rikta sina utblås, vilka filter de ska ha, trots att fiskarna kanske inte verkar gilla det speciellt mycket. Trots det så verkar filter vara som något sorts måste som inte ifrågasätts. Jag syftar absolut inte på alla och de som känner sig osäkra anklagar jag inte heller. Men just det där att det skulle vara något måste att ha filter, det kan jag inte hålla med om.
Det finns andra alternativ. Mycket växter och bra bottenmaterial är ett sådant. Riktigt surt och mjukt vatten ett annat. Val av foder och vattenbyten är ytterligare alternativ. Det finns till och med sådana som odlar en del riktigt svåra fiskar utan vare sig pump eller filter.