Pink_Tess skrev:Tråkigt att höra :( Håller tummarna för en ny lek! ;)
Ja, det är lite tråkigt, men det är väl bara att hoppas på att det går bättre nästa gång. ;)
Kevin_III skrev:Hej såg lite i denna tråd att du har zebra malar och mycket fina sådana med :D men sedan så såg jag att du skrev att du hade köpt dem lagligt detta står på sida 8. och jag undrar är det förbjudet eller vad? och isåfall vrf får man inte köpa dem? finns det några svensk födda Zebra malar i sverige och får man köpa dem då? tacksam för svar skulle nämligen vilja ha sådana fina malar MVH
Hej Kevin, tack så mycket. :D Det ligger till som så att det sedan ett par år tillbaka, vet inte riktigt hur många, så råder det exportförbud på bl.a. dessa malar från Brasilien. Så därför är det, kanske inte svårt, men inte helt rätt att köpa vildfångade zebror. Dock precis som jag skrev, så är mina exporterade innan det här exportförbudet började gälla. Så mitt samvete är rent iafl.. ;) Det finns ett flertal personer i Sverige som odlar dessa malar, dock så tror jag nästan att dom flesta har ett flertal personer i kö som vill köpa småttingar. Detta är vad jag tror, inget jag kan säga med säkerhet. :confused: Hittar man dom i butik så får man räkna med att dom har en ganska saftig prislapp, runt 2000:- styck är inte ovanligt. Vet att det finns ett flertal trådar om zebror i kategorin "Malar" här i forumet, så testa att kolla där så kan du nog hitta mer info. Annars är det bara att fråga här, så ska jag svara så gott jag kan!
Och om du skulle få tillfälle att köpa denna vackra fisk, köp inte bara en att ha som trofé, köp en grupp och odla på dom så att dom iafl finns kvar i hobbyn, nu när deras naturliga miljö riskeras att förstöras, troligtvis med utrotning i det vilda som följd!
Det gäller även alla andra som läser och är sugna på dessa varelser. ;)